Benaršydamas Knygų mugės Muzikos salę, su misija įsigyti 4-5 šių metų laidos Lietuviškus vinilus, po poros valandų iš jos pabėgau su 12. Vienas iš tų neplanuotų laimikių buvo dueto Jano Maksimowicziaus ir Dmitrijaus Golovanovo įrašas, pavadinimu, „Beyond“, už kurį paklojau dvidešimtinę.
LATGA paramą gavęs self-release’as, žinoma, ne už viršelį buvo imtas, o po pasiteiravimo vieno iš autorių „ar galima paklausyt?“, kuris man įdavė ausines ir jau po minutės, kitos, aš iš pastarojo užtikrintai paprašiau paypal emailo. Saksofono, pianino ir elektronikos simbiozė manęs neprivertė per daug abejoti.
Kaip vėliau sužinojau (iš puikios kolegos Vitalijaus Gailiaus apžvalgos) – tai antras šio ilgamečio dueto leidinys. Pirmasis, pavadinimu „Thousand Seconds Of Our Life“, pasirodė 2019-tais, vainikuodamas 15 metų dueto bičiulystę. Iki tolei muzikantai free-jazz mylėtojus džiugindavo tik gyva patirtimi, bei, derėtų pabrėžti – tai buvo daroma tik gyvų instrumentų improvizacijomis. Gi, kaip jau parašiau aukščiau, „Beyond“ įraše, Janas ir Dmitrijus pajungė ir trečiąją skambesio paradigmą šiam savo kūdikiui – elektronines variacijas.
Tiesa, po pirmos perklausos, pamaniau, kad leidinys mano kolekcijoje labiau rinks dulkes, nei bus intensyviau klausomas. Nes paprasčiausiai free-jazz variacijas, mano suvokimu, geriausia ir, bent man, įdomiausia visada buvo „sugerti“ gyvai, kaip performansą, matant atlikėjų emocijas, jaučiant laukinę energetiką, gaudant „atsitiktinumus“ tame betvarkės nuosaikume. Tačiau.
Įdomumas šio įrašo yra tas, kad A ir B pusės susideda iš 4 kūrinių kiekvienoje. Bet kūriniai nėra perskirti „tylos sekundėmis“, o eina viena, ištisa ir nuosaikia fabulos, istorijos sekimo, vaga. „Beoynd“ (ar, kaip pasakytų lietuviai – „Anapus“) sekamas pasakojimas yra išties įdomi kelionė, kurios istorija sudėliota iš atskirų garsinių mini naratyvų.
Įmantresnė ausis šioje dueto „betvarkėje“ išgirs ne vieną ir ne 29 garsinius sprendimus, perėjimus, įdomiai sugautus bei išpildytus instrumentų akustinius reveransus, kas paverčia darbą tvarkingu ir nuosaikiu kūriniu. Paprastai kalbant čia yra sumaniai žaidžiama ir įv. pianino interliudais, ir skambiais bei ištisais saksofono šauksmininkais. Įraše galima išgirsti ne tik įprastą kiekvieno instrumento skambesį, bet ir įvairiausią jų „akustinę mechaniką“.
Bei svarbiausia, kaip minėjau, visą grožį „Beoynd“ vinile simbioziškai sujungia trečioji garsinė įrašo jungtis – elektronika, kilpinimas su ja, bei žaidimai su įvairiausiais efektais, tokiais kaip reverse‘as, delay‘us ar, galop, garsiniai akompanimentai su drone, glitch, ambient pasažais.
Tiek A, tiek B plokštelės pusės turi savo žavesio niuansus. Pirmoji prasideda milimanizmo žaismais, tarsi užspaustu intro į klimaksinę garsinę patirtį, ko padarinyje pirmasis kūrinys yra užvadintas „Birth“. Vėliau prasideda akustinius instrumentus apjungianti pulsacija, kuri, staiga „perjungiama“, tarsi spaudžiant antrą pavarą, pianino leitmtyvo kilpa, akompanuojant tiek saksofono, tiek papildomais klavišais ant viršaus.
Antroji plokštelės pusė gi startuoja keičiant giedrą pianino staccato su saksofono reveransais. Vėl gi, keturi kūriniai, pavadinimais iš vieno žodžio ir be atskirčių – „Preparation“, „Battle“, „Understanding“, „Beyond“ – vientisas pasakojimas. Kada pasiruošimas kovai yra, minėtas, meditacinis susikaupimas, pati kova – pašėlęs beveik 8 minučių intensyvumas visu garsu ir jėga su finale sekusia kaipo savotiška ambient / drone kapituliacija. „Understanding“ gi tampa tarsi įvadu į tą kovos apoteozę, su suvokimu kas yra „Beyond“ (t.y. Anapus).
Finalizuojant, galima teigti, kad Maksimowicz / Golovanov vinilas „Beyond“ skirtas ne tai, kad ne kiekvienam, bet rinktiniam gurmanui, specifinės muzikos mylėtojui. Man ši plokštelė patiko savo konceptualumu, kad ji nėra tiesiog nuogos improvizacijos, o ja yra sekama, pasakojama tarsi įdomi, įtraukianti ir vis iš naujo įdomiai tyrinėjama istorija. Tiražas jos – 200 vienetų ir muzikantų bandcamp plokštelės pardavime jau nebėra.