Spalio 11-16 dienomis sostinės Rusų dramos teatre ir džiazo klube „Jazz Cellar” naujausius projektus pristatys vienintelio šalyje šiuolaikinio džiazo festivalio „Vilnius Jazz” svečiai iš dešimties pasaulio šalių.
Sunku net įvardyti jau 29-tą kartą rengiamos naujojo džiazo fiestos „vinis” – ne vienas jos dalyvis vadinamas improvizacinės muzikos genijumi. Per savaitę festivalje išgirsime būrį ryškiausių Skandinavijos, Prancūzijos, Kanados, JAV, Belgijos, Kroatijos, Rusijos ir Lietuvos šiuolaikinio džiazo figūrų.
Supurtys kaip žemės drebėjimas
Pasak „Vilnius Jazz” prodiuserio Antano Gusčio, ryškiausias renginio akcentas – tai solidus Prancūzijos ir Skandinavijos džiazo desantas. Laukiama net keturių kertinių šių mylinčių džiazą kraštų kolektyvų.
Spalio 14-osios vakarą išgirsime dvi įtakingiausias švedų ir norvegų grupes – „Atomic” ir „The Thing” su švedų saksofonininku Matsu Gustafssonu priešakyje.
Sunku būtų rasti kitą kolektyvą, taip virtuoziškai supinantį avangardinį džiazą ir šiuolaikinės akademinės muzikos idėjas, amerikietiškojo ir europietiškojo „free” džiazo stilius kaip „Atomic”. Siurrealistiškas jų džiazas, sakytum, nepaklūsta jokiai komponavimo logikai ir vis dėlto yra gerai organizuotas. Jis trykšta improvizuotais proveržiais, įtūžio pliūpsniais, bet sužavi ir trapaus grožio salelėmis.
O „The Thing” muzika supurto kaip žemės drebėjimas. Tai vienas karščiausių, daugiausiai koncertuojančių pasaulyje laisvojo džiazo trio, sulydantis savo kūryboje „free” džiazą, „noise”, avantroką ir panką.
Apdainuos epochą ir Berlyną
„Vilnius Jazz” kasmet siekia atrinkti įdomiausias ir aktualiausias šiuolaikinio džiazo atmainas.
Štai atvykstantis į festivalį prancūzų akordeonininko Vincent’o Peirani ir saksofonininko Emile’o Parisieno duetas pristatys savo diską „Belle Époque” („ACT Records”), kuris tapo tikra Europos džiazo sensacija.
Du džiazo chameleonai juo nusilenkė gimtinės muzikos tradicijoms ir jas pagimdžiusiai epochai, kupinai laisvės, laimės ir nerūpestingo džiaugsmo. Jų vaizduotė beribė, įkvėpimo šaltiniai patys įvairiausi – nuo pop- iki XX amžiaus pradžios kompozitorių palikimo, nuo džiazo iki prancūziško folkloro ir „world”.
„Vilnius Jazz” bus paskutinioji dueto Baltijos turo „Belle Époque” stotelė. Muzikantai jau nuo rugsėjo pabaigos keliauja link Lietuvos per Estiją, Latviją ir Suomiją.
O 30-metį minintis Prancūzijos nacionalinis džiazo orkestras (Orchestre National de Jazz vadovas Olivier Benoit) drebina pasaulį ode Europai. Jis užsimojo visu ciklu projektų apžvelgti Senojo Žemyno muzikos kraštovaizdį. 2014 metais orkestras nutapė įspūdingą Paryžiaus portretą, o dabar keliauja po Europos scenas apdainuodamas Berlyną.
Kunkuliuojančią didmiesčio atmosferą atlikėjai perteikia nervingu, kupinu kontrastų avangardinio džiazo, minimalistinės ir elektroninės muzikos, progresyviojo roko lydiniu. „Berlyno” projekte nėra antraeilių veikėjų, savo išskirtines galimybes atskleidžia visi dešimt rinktinių muzikantų.
Paletėje – pasaulio spalvos
Kažkuo ypatinga bus kiekviena festivalio diena. A.Gustys pataria nepraleisti sparčiai populiarėjančio Europoje belgų trio „De Beren Gieren” pasirodymo. Šis dar jaunas ansamblis spėjo įsitvirtinti savičiausių Europos grupių lygoje.
Atvyks dvi itin originalios Kanados ir Kroatijos menininkės. Kanadietė multiinstrumentininkė Marianne Trudel su trio „Trifolia” žada intriguojantį džiazo, „world music” ir klasikinės muzikos derinį. Kroatė su palyda – viena ryškiausių Europos etnodžiazo dainininkių Tamara Obrovac ir jos „Transhistria Ensemble” – pristatys sodraus etninio kolorito programą.
T.Obrovac surado savo unikalų braižą, atsigręžusi į gimtosios Istrijos (Vakarų Kroatijos regionas) muzikinį ir kultūrinį paveldą. Ji remiasi savo muzikoje ne tik tenykštėmis melodijomis, bet ir rašo tekstus kūriniams vietos tarmėmis, kuriomis jau niekas nebekalba. Kroatų meistriškumas, įtraukiantys solo, o svarbiausia – nepakartojamas džiazo, Viduržemio ir Adrijos pajūrio tautų folkloro bei šiuolaikinės muzikos lydinys įsimena ilgam.
Po ilgos pertraukos į “Vilnius Jazz” sceną sugrįš rusų atlikėjai. „Anksčiau esame pristatę turbūt visas ryškiausias šios šalies naujojo džiazo žvaigždes – laikas atkurti tradiciją. Džiaze negali būti sienų”, – kalbėjo A.Gustys.
Įamžins džiazo mohikanus
Tradiciškai bus pildoma “Vilnius Jazz” įrašų kolekcija. Festivalio partnerė įrašų kompanija “NoBusiness Records” šiemet įamžins Niujorko avangardinio džiazo korifėjų Andrew Lambo ir Warreno Smitho bei Arkadijaus Gotesmano trio koncertą. Jis bus viena didžiausių 29-ojo “Vilnius Jazz” intrigų.
Šiandien likę nedaug tokių džiazo mohikanų kaip perkusininkas W.Smithas. Per šešis dešimtmečius trunkančią karjerą jis koncertavo ir įrašinėjo muziką su nesuskaičiuojama daugybe įvairių stilių muzikos įžymybių, tarp jų – Milesu Davisu, Quincy Jonesu, Countu Basie, Anthony Braxtonu, Charlesu Mingusu, Vanu Morrisonu, Joe Zawinulu. Jis akompanavo Arethai Franklin, Ninai Simone, Natui King Cole’ui, Janis Joplin.
A.Lambas ir W.Smithas jau daugiau kaip 20 metų groja kartu, o A.Gotesmanas prisijungs prie jų ekspromtu.
Lietuvių programa – stipri
“NoBusiness Records” leidžiamą solinį albumą festivalyje pristatys saksofoninikas ir klarnetininkas Liudas Mockūnas. Improvizacinės muzikos pažiba pirmą kartą savo karjeroje gros festivalyje solo. Tai didelės brandos reikalaujantis, labai asmeniškas ir pavojingas amplua – jis apnuogina muzikanto sugebėjimus ir sielą, neleidžia jam už nieko pasislėpti.
„Vilnius Jazz” pakvies pasiklausyti netgi dvigubos solo programos – ne tik grupėje, bet ir vienas scenoje taip pat improvizuos Niujorke gyvenantis perkusininkas Dalius Naujokaitis, savo nedažnais pasirodymais Lietuvoje lyg kometa perskrodžiantis mūsų džiazo padangę.
Žada staigmenų ir kiti lietuvių korifėjai. Turbūt pirmą kartą šalies džiazo istorijoje viename koncerte susitiks Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas bei nominantai: į sceną grįš legendinis Viačeslavo Ganelino, Petro Vyšniausko ir Arkadijaus Gotesmano “Trio Alliance”, o kitoje koncerto dalyje netikėtą premjerą pristatys jubiliejų mininti Dainiaus Pulausko grupė.
Be to, išgirsime vienintelį lietuvių kolektyvą, propaguojantį praėjusio amžiaus Čikagos laisvojo džiazo judėjimo estetiką, – Dovydo Stalmoko „Horny Horns”.
Ir tai dar ne viskas: laukia intriguojantis konkurso “Vilnius Jazz Young Power” finalas – jame varžysis trys lygiavertės, tikrai stiprios grupės.
29-ojo šiuolaikinio džiazo festivalio “Vilnius Jazz” renginiai sostinėje, Lietuvos rusų dramos teatre ir džiazo klube „Jazz Cellar” (Aušros vartų g. 11) vyks spalio 11-16 d.
Festivalio info: www.vilniusjazz.lt