Su kuo jums siejasi sąvoka „italų muzika“ – su Vivaldi, Verdi, Puccini? O kaip dėl Francesco Filidei – keturiasdešimtmečio italų kompozitoriaus, šiais metais pelniusio įtakingos Italijos nacionalinės kritikų asociacijos „Abbiati“ prizą? Arba Venecijos bienalės „Sidabriniu liūtu“ apdovanoto ansamblio R-Zero („Repertorio Zero“), į Lietuvą atvežančio programą, su kuria užkariavo daugelio Europos festivalių scenas. Visa tai ir dar daugiau netrukus nuskambės Vilniuje, 25-ajame tarptautiniame aktualios muzikos festivalyje „Gaida“.
Tarp gausybės įvairių muzikos programų „Gaida“ šiemet sostinės publikai pateiks ir savotišką šiuolaikinės italų muzikos pliūpsnį, kuriame skambės ne tik naujausi ir įdomiausi italų kompozitorių kūriniai, bet ir juos papuošiančios italų koncertinės scenos žvaigždės.
Net trijuose koncertuose skambės kviestinio šių metų „Gaidos“ kompozitoriaus Francesco Filidei muzika. Šis muzikinio humoro ir rafinuotų paradoksų mėgėjas laikomas pastarųjų metų Italijos muzikos atradimu.
Francesco Filidei gimė 1973 m. Pizoje, Florencijos Luigi Cherubini konservatorijoje baigė kompozicijos ir vargonų studijas, o išvykęs į Paryžių studijavo šio miesto konservatorijoje ir baigė informacinių technologijų kursą pasaulinėje akustinių tyrimų mekoje IRCAM (Muzikos ir akustikos tyrimų centras Paryžiuje). Savotiškai dvilypė F. Filidei kultūrinė priklausomybė – itališkai pracūziška – skleidžiasi itin savita, individualia kūrybine raiška. „Būtų sunku nusakyti, kas įkvėpė jo estetinį skonį. Lachenmannas, Kagelis ar Harry Partchas? Greičiau jau Vivaldi, Puccini ir „Radiohead“! Įtvirtinta neįprastu sonphénomène (garso fenomeno) žanru, jo muzika drąsiai plečia meno suvokimo ribas.“ (www.cdmc.asso.fr)
Du svarbiausi – simfoniniai – F. Filidei kūriniai papuoš festivalio atidarymo ir uždarymo koncertus. Pastarajame spalio 30 d. Kongresų rūmuose italų violončelės žvaigždė Francesco Dillonas pagrieš jam specialiai sukurtą F. Filidei Koncertą violončelei ir orkestrui „Kiekvienas meilės judesys“, pelniusį autoriui didžiulį tarptautinį pripažinimą. Kūrinio premjerą griežė Vienos radijo simfoninis orkestras Miunchene 2010 m., Vilniuje su solistu gros Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras.
„Gėlių gėlės“ („Fiori di Fiori“) – Kelno WDR simfoninio orkestro užsakymu parašytas F. Filidei kūrinys – nuskambės „Gaidos“ atidarymo koncerte spalio 23 d. Nacionalinėje filharmonijoje. Kūrinyje girdėti asociacijų su baroko kompozitoriaus Girolamo Frescobaldi muzika („Fiori musicali“) ir sykiu tarsi perteikiamas Romos bažnyčios vargonų skambesys… Šį įspūdingą kūrinį „Gaidoje” atliks Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas „Grammy“ nominanto, Niujorke reziduojančio žymaus dirigento Christopherio Lyndon-Gee (Italija, Australija).
Šiais metais Francesco Filidei pakviestas bene seniausio ir vieno geriausių Prancūzijos šiuolaikinės muzikos ansamblių „Ensemble 2E2M“ tapti kolektyvo reziduojančiu kompozitoriumi. Ta proga šie aukščiausio lygio muzikai „Gaidoje“ spalio 24 d. pristatys tris F. Filidei kūrinius – „Finito Ogni Gesto“ („Kai meilė išblėsta“, 2010) ir „Esercizio di Pazzia 1“ bei „Esercizio di Pazzia 2“ („Pamišimo pratimai 1ir 2“, 2012), kurių vienas sukurtas ansamblio užsakymu. Taip pat „2E2M“ programoje skambės keli įžymaus prancūzų kompozitoriaus – F. Filidei mokytojo – Michaëlio Lévino, turinčio ir lietuviškų šaknų, kūriniai. Vienas jų inspiruotas „Commedia dell’Arte“ teatro, o kitame – Fortepijono koncerte – įspūdingą garsovaizdį „piešia“ erdvinės, akustinės ir elektroninės muzikos sąveika. Koncerto Šiuolaikinio meno centre pradžia – 18 val.
Tą patį spalio 24-osios vakarą 20 val. ŠMC itališkąją „Gaidos“ liniją pratęs bene įdomiausias šiandieninės Italijos muzikinis atradimas – charizmatiškasis ansamblis „Repertorio Zero“, neseniai pelnęs Venecijos bienalės „Sidabrinį liūtą“. Šiam koncertui ansamblis atveža programą, su kuria jis užkariavo daugelio Europos festivalių scenas ir pelnė aukščiausius įvertinimus. Girdėsime vieno iškiliausių Italijos kūrėjo, tik iki 41 metų gyvenusio Fausto Romitelli garsųjį ciklą „Professor Bad Trip“, įkvėptą psichodelinio roko ir haliucinogeninių skambesių. Šis kūrinys laikomas pačiu ryškiausiu ir įspūdingiausiu Fausto Romitelli kūriniu, įrašiusiu kompozitoriaus vardą muzikos istorijoje. Šį kūrinį itin organiškai koncerte papildo ryškiausių naujosios kartos Italijos kompozitorių Riccardo Nova ir Giovanni Verrando opusai. Ypatingas vaidmuo šiame koncerte tenka gyvojo garso ir elektronikos sąveikai bei publiką į garsines gelmes panardinančiai netikėtai erdvinio garso sistemai.
Festivalio „Gaida“ pradžios koncertas Nacionalinėje filharmonijoje spalio 23 d., o įspūdingi prancūzų „2E2M“ ir italų „R-Zero“ koncertai ŠMC spalio 24 d. Bilietus platina „Bilietai.lt“ ir „Bilietų pasaulis“.